'Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was'

Wole Soyinka


Pagina's

dinsdag 22 november 2011

Het weer was prut, op zoek naar stilstaande modellen

Het weer was zondag te mistig om buiten te gaan fotograferen, ik ben daarom in huis op zoek gegaan naar bruikbare modellen welke in staat zijn om lang genoeg stil te staan. De playmobil verzameling van mijn dochters werden het gewillige slachtoffer om diverse lenzen met diafragma en ISO waarden uit te testen. Voor de geïnteresseerden de resultaten.
De opstelling, gebruikt: 
Camera Sony A77

   Sony SAL-2875 2.8
       Sony SAL-70200G 2.8
                    Tamron SP 180mm F/3.5 Macro

De foto's zijn vanuit RAW met Lightroom omgezet naar JPG zonder nabewerking, op uitsnijden na.

28mm   ISO 125  f2.8

detail uit bovenstaande foto

28mm   ISO 800  f2.8

detail uit bovenstaande foto

28mm   ISO 3200  f2.8

detail uit bovenstaande foto

70mm   ISO 125  f2.8

detail uit bovenstaande foto

70mm   ISO 1250  f8

detail uit bovenstaande foto

180mm   ISO 125  f11

detail uit bovenstaande foto

200mm   ISO 125  f2.8

detail uit bovenstaande foto

200mm   ISO 125  f9

detail uit bovenstaande foto

200mm   ISO 1250  f2.8

detail uit bovenstaande foto

200mm   ISO 1600  f9


detail uit bovenstaande foto


Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de A77. Foto's tot ISO 1600 zijn goed bruikbaar en ISO 3200 (mits niet veel gecropped) is de grens. Ruisonderdrukking met Lightroom geeft nog een verbetering. Sony is nog steeds bezig met verbetering van de camera door regelmatig firmware updates uit te brengen. 

De playmobil verzameling kan de kast weer in, volgende keer hoop ik weer buiten foto's te mogen maken.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Ron,
    Hier ben je beslist een poosje mee zoet geweest, alleen al het opstellen van al die poppetjes ;-)
    Maar ja, buiten is het echt niks de laatste dagen.
    Goed te lezen dat je tot nu toe zeer tevreden bent met de A77. Ik moet zeggen: je hebt er ook een stel prachtige lichtsterke lenzen bij! Die 70-200mm, daar denk ik ook wel eens over, ik blijf dus je verrichtingen met grote belangstelling volgen.
    Je conclusies over de ruis: met mijn A580 kom ik tot dezelfde vaststelling.
    Ik ben trouwens ook benieuwd wat voor jou de voordelen zijn van de A77 t.o.v. je A550.
    Ik kijk uit naar je volgende serie.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat ben je hier zoet mee geweest, eerst allemaal netjes op rij en dan op de kiek met verschillende instellingen. Hebben de meiden net gelachen dat je met Playmobiel aan het "spelen" was...;-)
    Je laat duidelijke verschillen zien. Maar buiten was het ook mooi, vooral met een macro objectief..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een indrukwekkende verzameling playmobilpoppetjes. Die zal niet meer uitgebreid hoeven te worden 5 december, of toch wel?
    Goed idee om je lenzen op deze manier eens uit te proberen.
    Het verschil in ruis tussen 1250 en 1600 is op de laatste twee foto's m.n.de detailfoto's goed te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ron
    je moet maar zo denken het was warm en er was koffie in de buurt en je modellen bleven lekker rustig staan.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hà Ron,
    leuk experiment, zo zie je duidelijk wat de ruis doet met hoge ISO.
    Je hebt de Zondag nuttig besteed.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe krijg je de poppen aan het dansen?
    Mooi experiment.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Ron,

    ik ben zelf ook wat aan het experimenteren, dus weer er nog niet zoveel van. Je opstellingen ga ik de komende dagen eens goed bestuderen met je iso ed erbij.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Ron,

    Hartelijk bedankt voor deze waardevolle test.
    Ik ben erg geinteresseerd in de A77 en had al in diverse testen gelezen, dat hoge iso-waarden niet iets voor deze camera zijn.
    Maar dat het bij 800 al zoveel ruis geeft, verontrust mij toch wel.
    De sony A550 geeft veel betere beelden met iso 800.
    Misschien vertroebelt de lichtsterke lens het resultaat een beetje, maar dan nog.

    In ieder geval erg nuttig voor mij om te weten.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leerzaam en kleurrijk, dankjewel!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een grappige blog, leuk om te zien wat ISO en diafragma. Maar wat mij nog het meeste opvalt aan deze serie...wat zijn de playmobil poppetjes tegenwoordig leuk. Toen ik nog met Playmobil speelde hadden ze allemaal hetzelfde kapsel (model bloempot) en hadden ze een geheel blauw lijf.

    Toch leuk om zoiets te doen op een dag dat je niet naar buiten kan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ron
    Je hebt de sombere zondag goed besteed.
    Leuke manier om de camera wat beter te leren.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat goed dat je diet hebt gedaan. Op deze manier krijg je een goed beeld van de prestaties van de camera.
    De ruis bij hoge iso valt mij ontzettend mee. Bij het detail uit de tweede foto lijkt de ruis bij 800 iso aanwezig, maar het is een ontzettend kleine uitsnede en dat speelt ook mee. Die rode pet bij 1200 iso lijkt veel beter, maar die uitsnede is een stuk groter.
    Het lijkt mij een prima camera en ik denk dat ik hem op een gegeven moment ook ga aanschaffen.
    Bevalt hij je verder goed? Ik ben vooral benieuwd naar de snelheid van de autofocus. Bij mijn huidige A700 duurt het wel even voor ik op een nieuw onderwerp heb scherpgesteld.
    Informatieve serie Ron. Bedankt.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ron
    Ha ha..Wat apart..Nu gaat iedereen Playmobil kopen :) ..Hebben ze geen Playmobil met beesten ?..
    Fijn weekend Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooie verzameling poppetjes. Leuk met al die kleurtjes! De foto's van 28 mm F2.8, alsook de 200mm F2.8. Ik hou gewoon van beperkte scherptediepte! :)

    BeantwoordenVerwijderen